Wednesday, March 18, 2009

Anton Goldéus

Namn: Anton Goldéus



Meriter:4:a obs-ligan, nån sm-medalj(tror han snodde den för mig), några dm medaljer, diverse öppna tävlingar + ett år i elitserien.


Styrkor:Helt utan nerver och spelade bara boule för att han tyckte det var sjukt kul. Nar Anton var i zonen på skyttet så hade man själv inte mycket att komma med. Han är utan tvekan den spelare i Sverige genom tiderna(så länge jag spelat iaf) med störst potential. Finns ingen som har skjutit så rena karråer som han gjorde. Shit asså!



Vad gör han nu?: Nu är han i Australien och flummar runt. Han har alltid varit lite luftig i huvet så det är nog den perfekt grejen för honom att vara där nere ett tag.



Anekdoter ur hans boulekarriär: Jag ska börja med att berätta för alla att jag spelade med Anton under ca 5 år trots stora protester från FK Bengt Ydnäs.

Första berättelsen är bara en sekvens som visar på den känsla och skill han hade. Vi har matchläge, behöver ta 5 poäng. Det är OBS final och när man var junior var det här stora grejer. Anton Har 2 karråer för match. Den ena kulan ligger vid den vänstra dödlinjen, den andra vi den högra. Han skjuter karrå på den vänstra kulan och gör sedan en helomvändning och avlossar nästa skott inom 5 sekunder och hänger dit den karrån också. Helt galet och ingen skulle våga göra så idag! :D



Nästa kommer just ur det här att vi spelade tillsammans under protester. Jag tvekade aldrig på att det var Anton jag ville spela med. Jag tyckte att han var den bästa junioren och man hade ALLTID roligt när man spelade med honom. Det hände alltid saker och glädjen var där hela tiden. Under mitt sista år som junior var det ett vm med i kalendern och uppladdningen på obs-tävlingarna ville inte Bengt att jag skulle ha tillsammans med Anton(Fram tills det året hade det inte gått så bra för oss i de tävlingarna). Det här året spelar Anton 4 obs-tävlingar varav 3 tillsammans med mig och en i singel. I första tävlingen i Malmö kommer vi 2:a efter ett tyskt lag som var väldigt bra.

I den andra där det var singel får han stryk av mig med 13-12(jag tror han la sig :) men efter det vinner vi de 2 sista vi spelar tillsammans. Han slutar 4:a i obsligan trots att han bara spelade 4 tävlingar(Man får räkna in 5 i poängställningen) och han drog fan mig i lasset hela året.



Framtid:När han kommer hem från Australien ska vi starta kampanjen för att få Anton att börja spela igen. Han skulle vara ett perfekt komplement till Sibirien.



Avslutande ord: Jag hittade att han har spelat landskamp med. (Anton längst till höger, jag till vänster) :D


3 comments:

Anonymous said...

Kampanjen är startad! Svensk Boule behöver Anton, kom tillbaks från ditt bush-life nu!

/Folke

Anonymous said...

Måste instämma helt i rosandet av Anton. Sveriges skönaste inställning! Love

Albin said...

För alla som undrar så har jag fått det bekräftat att Anton funderar på att börja spela igen när han kommer hem!

Hjälp till i övertalningskampanjen! DET ÄR BRA FÖR HELA BOULESVERIGE!